lokalavdelning för Österåker-Östra Ryds församling, i Stockholms stift

lokalavdelning för Österåker-Östra Ryds församling, i Stockholms stift
Östra Ryds kyrka (fotograf: Jan Olov Sundström)

Sidor

tisdag 5 september 2017

Presentation av Celine Alfredsson, 21

Celine står som 4:e namn på vår valsedel.

Jag har bott i Åkersberga i 20 av mina 21 år. 
Jag är både döpt och konfirmerad. 

Jag har en gymnasieexamen inom ekonomi och entreprenörskap. Just nu pluggar jag Reklam och PR på universitetet men har även tidigare läst Modevetenskap. Studierna kombinerar jag med jobb. Inom en snar framtid hoppas jag på att driva eget. Sedan många år tillbaka tränar jag Taekwondo, vilket är ett av mina fritidsintressen.

Det jag framför allt brinner för inom kyrkan är arbetet för ungdomar. Jag vill arbeta för att ungdomar ska känna sig starka i sig själva och inte glömma bort kyrkan. Konfirmationen är en viktig tid och bör ses som något roligt. Oftast är lägertiden under konfirmationen ett av de första tillfällena som man är borta en längre tid från sin familj vilket kan göra att man växer som person. Nya tankar väcks och det är ett tillfälle att skaffa nya vänner.

Konfirmationen handlar om så mycket mer än bara gudstjänster och presenter… Det är en viktig start där man utvecklas som person inför det vuxna livet som väntar. Jag vill att konfirmationen ska vara en tid man kommer minnas resten av sitt liv som en positiv upplevelse.

Oavsett ålder, kön eller etnicitet ska kyrkan vara en plats där man alltid känner sig välkommen och trygg men även ses som en plats där man tillbringar fina stunder tillsammans med andra. Genom kyrkan och kristendomen ska man känna en gemenskap, även om man inte är mer aktiv än att man firar kristna högtider. 

Varför kandiderar jag? 
Under min uppväxt har jag haft flera fina upplevelser genom svenska kyrkan. Det började med mitt eget dop där jag efteråt har fått se fina bilder och höra berättelser om dopklänningen som jag hade på mig som har gått i släkten. Därefter fick jag uppleva min brors dop, vackra bröllop och fina begravningar. Vi får inte glömma skolavslutningarna som vi hade i kyrkan varje år. Det var en stund på året som var väldigt uppskattad av familj och vänner. En tid av glädje när man fick klä upp sig och sjunga tillsammans med sina vänner. 

En av mina starkaste minnen är min konfirmation. Det är en upplevelse jag alltid kommer bära med mig. Många fina gudstjänster ledde till ett väldigt roligt och lärorikt läger.

Allt bygger på en slags gemenskap och trygghet som jag gärna vill arbeta för att kunna behålla och ge andra möjlighet att få uppleva. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar