lokalavdelning för Österåker-Östra Ryds församling, i Stockholms stift

lokalavdelning för Österåker-Östra Ryds församling, i Stockholms stift
Östra Ryds kyrka (fotograf: Jan Olov Sundström)

Sidor

torsdag 24 augusti 2017

Presentation av Jan-Olov Sundström

Jan Olov Sundström, Östra Ryd (Rydbo) står som 9:e namn på valsedeln. Ledamot (BA) i kyrkofullmäktige, stiftsfullmäktige och kyrkomötet. 1:e vice ordförande i stiftsstyrelsen i Stockholms stift (biskop Eva Brunne är den som är ordförande).

Han har varit med och startat nomineringsgruppen Borgerligt alternativ både lokalt, regionalt och nationellt, och var ordförande i lokalavdelningen i Österåker-Östra Ryd från starten fram till i februari 2014.

Så här berättar Jan Olov om sin egen bakgrund i kyrkan och annat:


Jag har varit aktiv i vår församling sedan 90-talet. Har varit kyrkorådsordförande under två olika mandatperioder. Nu är jag gruppledare för (BA) i församlingen. Dessutom är jag kyrkvärd i Östra Ryds kyrka.

Sitter också i kyrkomötet sedan 2010. Har även lång politisk erfarenhet med uppdrag tidigare i Österåkers kommun och i landstinget. Har för ett antal år sedan varit kommunalråd i Sollentuna. Är jurist och har genom åren arbetat både offentligt och privat, bl.a. 15 år i JM-koncernen. Driver för närvarande Rydbo Friskola tillsammans med hustru Ingela.

Liksom en annan av våra förtroendevalda (Mert Lepik) har jag i mogen ålder konfirmerat mig vilket var en spännande och viktig resa. Det var också ett sätt att bekräfta den tro som jag har. Men skälet till att engagera sig i kyrkan handlar ju inte bara om den egna tron, den kommer t.o.m. i andra hand, utan snarare handlar det om att värna om kyrkans viktiga roll i Sverige, i samhället. I det öppna samhälle vi faktiskt har, där det skall finnas utrymme för alla och inte minst vars och ens tro, är det samtidigt viktigt att vi inte glömmer bort våra rötter. Vi talar ofta om kulturarvet och inte minst kyrkan svarar för det och är en del av det.

Jag vill med mina erfarenheter medverka till att Svenska kyrkan framgent med framgång kan tillföra människor i vårt land viktiga värden. Utan partipolitiska inslag. Kyrkan skall alltid finnas till för dem som behöver den. Och det är vi rätt många som gör.

Jan Olov Sundström kan kontaktas på telefon eller mail - tel. 08-7329385, 0703-122512  mail:
janolov.sundstrom@gmail.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar