lokalavdelning för Österåker-Östra Ryds församling, i Stockholms stift

lokalavdelning för Österåker-Östra Ryds församling, i Stockholms stift
Östra Ryds kyrka (fotograf: Jan Olov Sundström)

Sidor

torsdag 24 augusti 2017

Presentation av Conny Söderström
Conny Söderström var kandidat (BorgA) på valsedeln till kyrkofullmäktige i kyrkovalet 2013. Han är invald som ersättare i Borgerligt alternativs styrelse (2014) och står som 7:e namn på årets valsedel.

Han presenterar sig så här för kyrkovalsbloggens läsare -


- Jag är 62 år och egen företagare (Prevendo) i kommunen och förmodligen känd av många som bor eller arbetar i kommunen..

- Jag är även fritidspolitiker och är vice ordförande i Kultur & Fritidsnämnden, samt sitter i Kommunstyrelse och fullmäktige i Österåkers kommun.Därtill är jag kommunens representant i Norrvattens styrelse och i Åkerströmmens vattensamverkan.

- Hur hänger ditt engagemang i samhället och kommunen ihop med att du ställer upp som kandidat till kyrkofullmäktige i Österåker-Östra Ryds församling?

- Det är flera saker som hänger ihop i det engagemanget. Först att miljöfrågor i alla dess former ligger mig varmt om hjärtat. Där ingår bland annat att kulturlandskapet kring våra kyrkor och begravningsplatser vårdas omsorgsfullt, så att de kan finnas som en oas för alla att gå till vid stunder då man till exempel vill stanna upp och tänka på tidigare generationer och deras liv. Man kan komma till Österåkers eller Östra Ryds kyrka för att sitta ner och tänka på sina förfäder och släktingar som ligger i minneslundar i andra delar i vårt land.

- Aha. Du menar att då finns kyrkogårdar och minneslundar som platser inte bara för minnen av dem som är begravda på platsen, utan man kan också känna att kyrkans platser hänger samman, oavsett var de är belägna, geografiskt?

- Ja. Precis så. Själv älskar jag bäcken som rinner genom minneslunden vid Österåkers kyrka - och där kan jag sitta ner och prata med pappa, och drömma mig tillbaka då vi var ute och metade på älvarna i norr.

- Vilka andra frågor hör ihop med ditt engagemang i samhället omkring och för människorna som bor här, som gör att kyrkan och församlingens verksamheter bör stödjas? Varför skall man rösta på Borgerligt alternativ i höstens kyrkoval? 

- Borgerligt alternativ i Österåkers pastorat arbetar för bland annat följande saker, som jag stödjer av hela mitt hjärta:

Våra kyrkogårdar ska vårdas och skötas. De utgör en viktig oas även i vardagslivet. Oroande är dock statens ingrepp i uttag av begravningsavgiften  vilket kan skada kyrkans möjlighet att behålla medlemmar.
En förutsättning för en framgångsrik församling är att ekonomin hanteras med  kunskap och omsorg. En så låg kyrkoavgift som möjligt ska  eftersträvas.

Vägkyrkan i Östra Ryd bör årligen återkomma. Kanske en minikyrka i Kanalstaden eller på annan  plats. Samarbete med andra kyrkor kan bidra till nya mötesplatser.

Kyrkomusiken och körverksamheten ska ges  fortsatt stort utrymme.  Kyrkomusiken är en omistlig  tillgång i gudstjänsten. Psalmsjungande konserter prövas.

Kyrkan har en viktig roll vid kriser och katastrofer. Svenska kyrkan ska finnas där människor är.

Kyrkan måste aktivt finnas bland barn och unga. Kyrkans egen ungdomsverksamhet stöds. Kyrkan ska också finnas i skolan. Och scoutverksamheten som formellt inte är kyrkans ansvar måste  stödjas. Konfirmandverksamheten är prioriterad.  Även vuxenkonfirmation bör fortsatt utvecklas.

- Jag själv tycker även att kyrkan skall finnas mer ute i samhället på kvällar och helger bland våra ungdomar som en naturlig samtalspart, kanske öppna upp och efter en vandring på torget bjuda in ungdomar till Kyrkligt centrum på fika och en kanelbulle. Jag är säker på att det skulle mottagas positivt likväl som kvällsvandrare och föräldravandringar gör.

- Har du som församlingsmedlem några frågor Du vill ta upp med mig så slå mig gärna en signal på 070/7440240 eller maila till: 
conny.soderstrom@politik.osteraker.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar