lokalavdelning för Österåker-Östra Ryds församling, i Stockholms stift

lokalavdelning för Österåker-Östra Ryds församling, i Stockholms stift
Östra Ryds kyrka (fotograf: Jan Olov Sundström)

Sidor

torsdag 24 augusti 2017

Presentation av Mert Lepik

Mert Lepik, Hästängsudd (Svinninge) står som 2:a namn på valsedeln.
Ledamot (BA) av kyrkofullmäktige, kyrkorådet och arbetsutskottet 2014-2017. Ledamot i indelningsdelegerade och indelningsstyrelsen (sammanläggningen med Ljusterö - kulla).
Sekreterare (2014) i lokalavdelningens styrelse.

Kyrkvärd i församlingen.

(Detta är Merts presentation av vem han är, vad han har gjort tidigare, hur hans kallelse till att kandidera uppstod, vad han vill göra som förtroendevald, samt vilken relation han i stort har till församlingen och kyrkan.)

Född i Tyskland av estniska föräldrar. Kom till Sverige som liten pilt 1949.

Varför kandidera? Egentligen på grund av förälskelse. Jag såg Östra Ryds kyrka och blev ohjälpligt föräskad i den från första stund. Detta medförde i sin tur att jag blev kyrkvärd i församlingen och har fått vara aktiv även i de båda andra kyrkorna vilket stimulerat mig väldigt mycket. Men Östra Ryd har en särställning i mitt hjärta. Jag vill fortsätta att engagera mig aktivt kyrkans arbete som jag tror har avgörande betydelse i samhällets utveckling.

Varför skulle du vara speciellt lämpad? Erfarenheterna från arbetet i församlingens ledning har varit synnerligen värdefulla och har givit insikter i de frågor och utmaningar som pastoratet står inför.
Jag erbjuder min entusiasm, min livserfarenhet och mina erfarenheter från gudstjänstlivet som kyrkvärd.

Nämn tre saker som du speciellt brinner för!
- Verka för att politiska partiers inflytande minskar och helst elimineras. Idag har vi en majoritet av socialdemokrater i allians med Levande kyrka. Den ledningen har inte varit lyckad och bör bytas ut, Beslutsfattare som man aldrig ser i kyrkan är en styggelse.
- Vart tar ungdomarna vägen efter konfirmationen? Inrätta ett ungdomsråd som kan arbeta med frågan och komma med förslag.
- Öka antalet gudstjänster! Under de senaste två mandatperioderna har antalet gudstjänster och därmed besökare halverats. Det är dags att göra något åt det.

Dessutom: Kyrkan ska finnas där församlingen är. I Östra Ryd står en kyrka, men medlemmarna i sydvästra delen av församlingen har liten glädje av den eftersom den inte används för söndagens gudstjänster annat än undantagsvis. Det är dags att göra något åt det också.


Kyrktuppen i Östra Ryd (fotograf: Jan Olov Sundström)
Var står du när det gäller kristen tro? Vad anser du om samkönade äktenskap? Jag konfirmerade mig för några år sedan tillsammans med två ytterligare vuxna. Någon trygg barnatro bär jag alltså inte med mig. I psalmen kan man läsa: Det går en bro från tro till ro. I mitt fall är det nog tvärt om, det går en bro från tro till oro. Jag brottas med tvivel och har svårt att förstå mig på Jesus. Men han bjöd till bords, och sedan dess har vi slagit följe. När det gäller samkönade äktenskap kan jag bara konstatera att kärlek är en gudomlig gåva som reservationslöst ALLTID gäller, även samkönade par. Då så...

När vi ändå är inne på det personliga, berätta lite mer om dig själv. Jag är lyckligt gift med Anna Karin och har fyra söner, varav två bildat egna familjer. Den yngste sonen är nu 20 år. Jag tycker väldigt mycket om att laga mat, inte bara till fest utan även till vardags. Jag är speciellt tilltalad av det italienska köket och jag är entusiastisk anhängare till det som numera kallas "slow food". I våras köpte vi en segelbåt vilket har berikat sommaren med nya upplevelser!

Kontakta Mert Lepik! Om du har några funderingar eller idéer, så är jag mycket intresserad av att få kontakt. Du når mig på min e-postadress mert.lepik@gmail.com



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar