lokalavdelning för Österåker-Östra Ryds församling, i Stockholms stift

lokalavdelning för Österåker-Östra Ryds församling, i Stockholms stift
Östra Ryds kyrka (fotograf: Jan Olov Sundström)

Sidor

torsdag 24 augusti 2017

Presentation av Ingela Gardner
Ingela Gardner, Östra Ryd (Rydbo)står som 1:a namn på valsedeln. Ledamot av kyrkofullmäktige sedan 2014 och kyrkorådet sedan 2016. Ordförande i indelnings-styrelsen för Österåkers pastorat. Ordförande i lokalavdelningen av Borgerligt alternativ.
Jag har i år bott  i Östra Ryd i 40 år. Jag är gift sen 30 år med Jan Olov Sundström, som också är aktiv i  församling, stift och kyrkomöte. Här är också barnen döpta och konfirmerade.


I det civila driver Jan Olov och jag en skola från 1 – 12 år med montessoriinriktning. Det och våra uppdrag i församlingen har gett oss en vänskola i Fukeni i Tanzania, också baserad på montessoripedagogiken. Sedan några år tillbaka stöttar vår skola vår vänskola genom att stå för en lärarlön. I Fukeni är det den lutherska församlingen som driver skolan men i en liten fattig församling finns det stor risk att utbildad personal försvinner till ekonomiskt bärkraftigare församlingar. I vintras besökte vi för första gången vår vänskola och det blev en mycket stark och glädjefylld upplevelse. 

Hur ska vi föra ut det kristna budskapet i en modern och sekulariserad tid? Så att kyrkan blir viktig för människor, inte bara när det är kriser och katastrofer eller stora högtider utan i andra vardagliga sammanhang. Det ser jag som den stora utmaningen för svenska kyrkan.

Konfirmationen är ett viktigt erbjudande som fler ungdomar borde kunna få ta del av. Men antalet konfirmationer minskar stadigt Jag är övertygad om att vi både kan och måste vända denna trend.. Jag tycker också att det är viktigt att vi erbjuder ungdomarna som har konfirmerat sig en fortsatt kontakt tex genom Kyrkans unga.

Jag hoppas också att vi någon gång ska kunna förverkliga ett äldreboende i anslutning till Kyrkligt centrum. Jag är övertygad om att många människor skulle må bra av närheten till kyrkans gemenskap. I andra länder är ju detta vanligt och fungerar bra.

Vi har en omfattande musikverksamhet i våra församlingar. Många människor får sin kanske enda kontakt med kyrkan just genom musiken och därför ska vi slå vakt om den. Musiken kan  också bli en ingång till ytterligare engagemang

Jag tycker att det är bra om vi får in fler volontärer i kyrkan. Jag tror inte att vi långsiktigt kan ha en kyrka vars arbete nästan helt och hållet sköts av anställda medarbetare.  Jag tror kyrkans trovärdighet skulle öka om den byggde på fler frivilliginsatser.

Jag vill också arbeta för att fler barn och ungdomar ska få möta kyrkan på sina skolavslutningar. Min egen skola har haft alla sina avslutningar i Östra Ryds kyrka. Det har vi hållit fast vid när många andra slutade med det. Och det tänker vi fortsätta med. Men fler borde som sagt få uppleva detta möte.


Till sist. Under åtta år med socialdemokratisk ledning har antalet gudstjänster och antalet gudstjänstdeltagare halverats och antalet konfirmationer har sjunkit drastiskt. Detta måste vi ändra på. Därför behövs det en ny ledning nu när vår församling läggs samman med Ljusterö-Kulla församling till ett nytt pastorat. Borgerligt alternativ är berett att ta på sig en sådan ledarroll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar